nyckelpigan-i-norr

Alla inlägg den 18 augusti 2015

Av Barbro Nyckelpiga - 18 augusti 2015 07:18

Att bli författare – hur lätt är det??

 

Jag undrar hur dom gör – dom här författarna. När dom kommer på en ”bra historia/berättelse till en bok. Allt skall ju ha ett sammanhang, en berättelse, en utförlig tanke och saga – som dels berör och dels fängslar och intresserar läsaren. Helst skall det ju också bli en ”bestseller”. Men hur gör man för att komma på ”sagan”? Ingen aning faktiskt – det måste ju vara en begåvning, en talang, dom måste ha en stor portion fantasi och kunna uttrycka sig. Kunna använda sig av bokstäver och ord, meningar och stycken – som gör att allt detta blir till ett sammanhang – en berättelse som blir till en bok. Hela berättelsen slutar i bokform.

Det räcker ju inte bara att skriva en sida – utan det skall ju vara flera hundra sidor också. Jag undrar hur man fyller så många sidor med en text som har ett innehåll och blir till ett slut – ett crescendo – att dom lyckas komma i mål med sin story!

Själv gillar jag ju att skriva – har alltid gjort det … men det är skillnad på att skriva och skriva tror jag.

Vilken energi man måste ha för att få ihop material till en bok. Det är ju en massa research också om boken skall bli riktigt trovärdig och bra!

Undrar just hur många sidor jag skulle få ihop i ”min bok” … säkert inte många. Måste säga att jag beundrar alla dessa författare som kan berätta med sina bokstäver, ord, meningar och stycken! Som gör att jag som läsare får förflyttas till en annan tid, en annan miljö, ta del av en annan händelse och möta nya omgivningar och människor! Som gör att jag har en stunds avkoppling, en njutbar vistelse i böckernas underbara värld! Som gör att jag kan drömma mig bort, att jag får bli berörd, känna spänning, känna förundran, bli både glad och även ledsen, känna av en annan människa som berättar sin historia i boken.

Jag bara gillar att läsa och jag är tacksam och glad för att författare finns, för tänk om dom inte gjorde det – så oerhört trist det vore om inte böcker fanns. Tänk vilken glädje dom för med sig … och tänk så många braiga författare det faktiskt finns, det finns ju även dom motsatta … men tycke och smak är ju som bekant – precis som baken … delad! Så böcker som jag inte gillar, det gillar andra och vice versa, tur är väl det!

Tänk så futtigt det vore utan böcker och jag kan bara beklaga dom som inte läser någonting, för tänk så mycket dom går miste om! Tänk så många böcker och sidor med intressant innehåll dom missar! Men dessa människor har väl andra intressen kanske – det får man sannerligen hoppas! Själv slukar jag böcker och längtar alltid till nästa bok som jag skall läsa!!!


   


Böcker är bra underhållning, avkoppling, förströelse och hobby.

Att läsa böcker ger också stort ”ordförråd”, man lär sig stavning och att uttrycka sig. Att läsa böcker ger mer än vad man tror! Så därför – LÄS BÖCKER!


Av Barbro Nyckelpiga - 18 augusti 2015 05:38

 

Ja då sitter man här och knapprar och försöker tänka ut några rader att skriva. Nattsömnen har varit relativt bra tycker jag, visserligen så är jag ju vaken lite då och då, men ändå bra för att vara mig. Steg upp kring halv fem - jag tror faktiskt att tuppen sov då *fniss*.

När jag kikade på termometern - så kunde jag konstatera att gradantalet inte var många - bara +8 ... men ändå "varmare" än igår - då den visade på 5 bara. Det är fuktigt som attans också och solen syns bara precis ovanför trädtopparna. Men ändå - det är en tid det här också att njuta av.

Idag tänker jag faktiskt flexa ut till lunch - redan halv elva blir det. Känner av skallebanget lite från igår - jag hade ju jädrans ont i skallen och det ville aldrig släppa. Tog en Alvedon i morse - men jag känner av det ändå, även om det - än så länge - är mindre än igår. Det blir att man vill passa på att flexa ut lite tidigare - när det är lugnare på jobbet - tids nog blir det full rulle.

Min kaffekopp är tom - så det är väl bäst att fylla på den - är en riktig kaffetrumma och behöver mycket kaffe så här på morronkvisten, inte för att vakna - utan bara "för att".


Njut av dagen idag och ta hand om er och era nära och kära.

Presentation

Urverket

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Fallande nyckelpigor

Mitt glittrande namn

Kiss me


Skapa flashcards