nyckelpigan-i-norr

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2015

Kvinnligt förtryck är hemskt och avskyvärt!

Av Barbro Nyckelpiga - 19 augusti 2015 08:15

Undrar varför det är sånt förtryck i många länder på kvinnor! Vem bestämmer egentligen över sånt förtryck och vem skapar sådana lagar och regler - som gör att kvinnorna förföljs, tvingas bära slöjor och andra "gömmande" kläder, kvinnor förbjuds att tala till andra män än sin egen och knappt det ibland, eller förbjuds överhuvudtaget att tala i mäns närvaro, förbjuds studera och arbeta.

Jo dessa förtryckare är män! Det är dom religiösa som styr vissa länder ... dom styr med ålderdomliga lagar och regler ...

Alla dessa vansinnesregler skall det kvinnliga släktet leva upp till, dom skall vara mannen underdåniga och inte ha rätt till egen vilja och ett eget beslut! Det är vansinne ... vi lever i år 2015!!!!!!!!!! Vakna upp och låt varje enskild medborgare i varje land bestämma över sitt eget livsöde! Inte bli tvingade att leva efter något gammalt och ålderdomligt som någon man bestämt för 2000 år sedan. Låt varje kvinna själv bestämma över vem dom vill gifta sig med och om dom vill gifta sig!! Låt varje kvinna själv bestämma över om dom vill ha samlag och med vem och när!!!!

Låt kvinnor och barn bestämma själva! 

Jag tycker det är fruktansvärt det här kvinnliga förtrycket - i vilket land det än må förekomma och finnas! Ingen kvinna eller man eller barn - skall behöva vara förtryckta! Inte någonstans! Alla skall ha rätt att själva skapa sitt liv och bestämma hur dom vill leva det och med vem!

Jag kan inte förstå varför män i vissa länder skapar dessa regler att kvinnorna skall vara si eller så, klä sig efter någon gammal lag ... att inte få studera och leva fritt! Vad är det som gör att detta förtryck finns undrar jag!! 

Och vad är det som rättfärdigar män, bröder och pappor och farbröder, att kunna göra s k hedersmord på sina döttrar och systrar - bara för att dessa kvinnor vill leva enligt sitt eget huvud och välja sin käraste! Männen får ju leva ut sina tankar ... varför får inte kvinnorna det då??? Tänk att mord accepteras mera, än kvinnors rätt till den kärlek dom hyser till en man dom själva väljer!  

 

 
 
Ingen bild

Skrivmoster

19 augusti 2015 17:54

Så bra skrivet och jag ryser bara och blir samtidigt arg för att inte världen har kommit längre idag i vissa länder. Vi är alla människor på denna jord och ingen har större värde än någon annan. Vi har fått ett liv att förvalta och att ansvara för. Jag mår så illa när jag ser hur kuvade och underdåniga kvinnorna är. Bara detta att inte få visa sitt ansikte ... Jag har läst något så bra skrivet av Åsa Persson (på Facebook). Hon sätter fingret på rätta stället i många frågor och säger sånt som vi tänker men kanske inte säger högt. Jag hoppas att hon låter många få läsa det utanför FB också. Hedersmord ger en väldigt dålig smak i munnen och rör om inombords. Fadime ... vem glömmer henne. Hon var den första jag hörde talas om som mördades av sin egen familjs manliga. Det är inte klokt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Nyckelpiga - 9 mars 2016 11:45


Att förlora sin kraft är som att genomgå alla de "7 Dvärgarna"Först blir man TRÖTTER - Man orkar ingenting.Sen blir man BLYGER - Orkar inte träffa människorSen blir man BUTTER - Ledsen,dämpad och argSen blir man TOKER - Står inte ut med någontingSen ...

Av Barbro Nyckelpiga - 9 mars 2016 09:17

Nämen oj, nu har det återigen gått ett tag sen sist jag skrev. Förstår inte vad jag håller på med! tiden ni vet och även lusten ibland, saknas. Ja ja - det är bara att försöka bättra mig och det har jag sagt många gånger under min bloggtid. Vintern...

Av Barbro Nyckelpiga - 22 februari 2016 11:30


  Man kan fråga sig hur anonyma vi bloggare är!En del väljer ju att vara, eller försöka vara,helt anonyma. Väldigt försiktiga i det som skrivs,så ingen kan härröra vem det är och varifrån det är skrivet.Medans andra lämnar ut hela sig och sitt liv...

Av Barbro Nyckelpiga - 22 februari 2016 11:30


  Många är in och läser, men få skriver en kommentar … Jag undrar VARFÖR? Det kostar väl inget att skriva och kanske tycka till här! Det är ju roligt för bloggägaren om någon skriver nåt … det blir mera som en dialog då...

Av Barbro Nyckelpiga - 22 februari 2016 11:30


  Om NI tycker jag är lite frånvarande, trött och konstig så ska jag berätta ensak för er så att ni lättare kan förstå mig.En konstig gammal kärring har flyttat in hos mej, vet inte vem hon är eller varhon kommer ifrån. Jag har säkert inte bjudit ...

Presentation

Urverket

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Fallande nyckelpigor

Mitt glittrande namn

Kiss me


Ovido - Quiz & Flashcards