nyckelpigan-i-norr

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2015

Lite tankar

Av Barbro Nyckelpiga - 19 augusti 2015 07:30

 

Bara lite lätta, helt vanliga, ovanliga och djupa tankar från en vanlig människa mitt i livet – just nu.

 

Visst är det skönt att kliva upp varje morron – även om man är trött och sliten av någon anledning, men ändå – att orka och kunna kliva upp från sin säng – utan hjälp – det är väl en gåva som vi nog borde vara oändligt tacksamma för – så länge den varar. Man kan inte ta något för givet här i livet.


Själv är jag ju äckligt morronpigg och även kvällspigg – så många brukar fråga mig – blir du aldrig trött … visst blir jag det – annars vore det ju något fel å mig! Jag brukar skämtsamt säga att det blir för lite sömn mitt på dagen. Skämt åsido – jag är tacksam och jag uppskattar denna livets gåva att kliva upp själv från sängen, att ha ett arbete att gå till och hus och hem, familj och vänner. Det är inte alla förunnat – tyvärr. Vi tar så mycket för självklart här i livet! Tänk så många som ingenting alls har, medans andra har hur mycket som helst – av allt!


Vad jag också kan tänka på i detta djupa sammanhang – det är ju att man inte behöver vara rädd för liv och lem, att man inte lever mitt i krigets skugga eller annat elände. Tänk vilken rädsla människor måste känna i många länder, både för sin egen del och även sina barns och släktingars liv. Att alltid gå omkring och vara rädd för flygplan, gevärseld, kulsprutor, militärer och deras fordon. Man kan bara hoppas att man aldrig aldrig skall behöva känna denna typen av rädsla! Det borde ingen människa egentligen behöva vara med om tycker jag.


Varför kan inte vi människor leva i fred med varandra – denna korta tid vi finns på jordens yta! Varför kan vi inte leva bredvid varandra, oavsett kultur, religion, politisk åsikt, rastillhörighet eller sexualitet? Detta är något som jag inte kan förstå alls – att kunna respektera varandra och leva i harmoni oavsett alla skillnader – vi är ju människor ändå alla och med samma värde – så anser jag att det borde vara. Vi är alla människobarn komna ur ”någonting” från ”någonstans”. Därför tycker jag att alla är lika värda, men tyvärr så funkar inte detta … vilket är så oerhört tragiskt och ledsamt. Kvinnor och män och barn skall behandlas bra – var dom än finns och lever.


Denna problematiken kan man prata och skriva om hur mycket som helst, men det får väl räcka så här.


Jag tittar ut genom mitt fönster här på jobbet och kan se att det är dimmigt och grått, fukten dryper i träd och buskar – det är +14 denna dagen anno 26 augusti 2009.

Men visst kan också dimman vara vacker och speciell – blir lite mystiskt med den, där den sveper sig kring naturen. Det är som långa fingrar från något av skogens alla väsen – för dom tror ni väl på eller ...


Själv kan jag aldrig få nog av att titta – verkligen titta – på naturen och alla skiftningar som den gör. Vilka färger det kan bli ibland på himlavalvet – har ni tänkt på det. Och molnen – vilka formationer och variationer det kan bli ibland. Ingen dag är den andra lik egentligen – det finns skiftningar hela tiden i naturen – vilket glädjer mig och många andra.


Men tänk – det är inte alla som kan se allt detta – att kunna se – det är också något att vara tacksam för – det är ingen självklarhet att alla kan se. Men hur ofta tänker man på det! Inte alls ofta – ibland behöver man nog få sig en liten och omruskande tankeställare. Man tar så mycket för självklart, men det är ju inte det.


Att också kunna höra – vilken lycka! Höra all ljuvlig musik (och även ”oljuvlig”), barnens glada rop (men även gråt!), fågelkvitter (ljuvligt), forsens brus … ja det finns så mycket man vill höra. Sina barns röster förstås … Men även här är det ju så att alla kan inte höra.

Synen, hörseln, känseln, empatin, kärleken, lyckan … några byggstenar som gör att man kan känna sig som en ”hel människa”. Finns många andra också förstås – men detta var några viktiga enligt mig.


Ja det är sannerligen inte lätt att sluta skriva ”i tid” … det är lätt att det blir för långt och för mycket – man svänger hit och dit i tankeverksamheten.

Det är bäst att sluta mitt ”tänkande” för denna gången och jag ber att få återkomma!

Alla som orkat läsa ända hit ner – tackar jag förstås!


Barbro

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Nyckelpiga - 9 mars 2016 11:45


Att förlora sin kraft är som att genomgå alla de "7 Dvärgarna"Först blir man TRÖTTER - Man orkar ingenting.Sen blir man BLYGER - Orkar inte träffa människorSen blir man BUTTER - Ledsen,dämpad och argSen blir man TOKER - Står inte ut med någontingSen ...

Av Barbro Nyckelpiga - 9 mars 2016 09:17

Nämen oj, nu har det återigen gått ett tag sen sist jag skrev. Förstår inte vad jag håller på med! tiden ni vet och även lusten ibland, saknas. Ja ja - det är bara att försöka bättra mig och det har jag sagt många gånger under min bloggtid. Vintern...

Av Barbro Nyckelpiga - 22 februari 2016 11:30


  Man kan fråga sig hur anonyma vi bloggare är!En del väljer ju att vara, eller försöka vara,helt anonyma. Väldigt försiktiga i det som skrivs,så ingen kan härröra vem det är och varifrån det är skrivet.Medans andra lämnar ut hela sig och sitt liv...

Av Barbro Nyckelpiga - 22 februari 2016 11:30


  Många är in och läser, men få skriver en kommentar … Jag undrar VARFÖR? Det kostar väl inget att skriva och kanske tycka till här! Det är ju roligt för bloggägaren om någon skriver nåt … det blir mera som en dialog då...

Av Barbro Nyckelpiga - 22 februari 2016 11:30


  Om NI tycker jag är lite frånvarande, trött och konstig så ska jag berätta ensak för er så att ni lättare kan förstå mig.En konstig gammal kärring har flyttat in hos mej, vet inte vem hon är eller varhon kommer ifrån. Jag har säkert inte bjudit ...

Presentation

Urverket

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Fallande nyckelpigor

Mitt glittrande namn

Kiss me


Skapa flashcards