nyckelpigan-i-norr

Alla inlägg den 20 augusti 2015

Av Barbro Nyckelpiga - 20 augusti 2015 19:00

*Skulle du vilja ha städhjälp i ditt hem?*

 

Inte jag – inte nu i alla fall – vet ju inte om och när jag inte orkar städa själv … hur det blir och hur jag då eventuellt tänker och vill.

Men som det är nu – så vill jag verkligen städa mitt eget hem. Jag vill inte ha någon annan utifrån som rotar i mina saker! Jag är kanske speciell – men mitt hem är min borg – och det är bara familjen som skall ha tillgång till den!!! Så känner jag det och det står jag för också! Hur konstigt och tokigt det än låter – så tycker jag faktiskt om att städa – visst fasen får jag ännu mera ont i kroppen – men vad då – det är också livskvalitet att orka och kunna göra någonting. Jag kan inte bara sätta mig pall på en pall och ingenting göra heller. Jag vill göra saker och ting även om jag får lida efteråt. Men medans jag gör sakerna – så njuter jag och känner mig tillfredsställd! Att städa är också en sorts avkoppling och avstressande sysselsättning för mig. Jag njuter faktiskt …  så någon städhjälp hos mig blir det inte den närmaste tiden i alla fall – hoppas jag!!

Av Barbro Nyckelpiga - 20 augusti 2015 19:00

  Tänk – det fanns en tid – utan både radio, tv och dator. Vad gjorde folk förr i tiden? På sin lediga tid – eller hade dom kanske ingen ledig tid som nu för tiden? Antar att man umgicks mycket mera förr än nu … det är som om folk inte har tid att gå in till varandra numera. Verkligen synd är det. Det är väl himla trevligt när man får oväntat besök, alltid har man väl Gevalia att bjuda på, eller hur?

Men jag tänker så här med min fråga: det tar mycket tid att sitta framför tv:n och det tar väldigt mycket tid det här med att sitta framför datorn, oavsett vad man gör framför den, bloggar, spelar eller bara läser. Hur klarade sig folk förr utan alla dessa moderniteter som vi har nu? Det är klart – dom visste ju inte annat …

Men tv:n, radion, datorn, tvättmaskinen, diskmaskinen, spisen, micron – det är moderna apparaturer som inte jag skulle vilja vara utan – skulle du klara dig utan dom här prylarna???

Av Barbro Nyckelpiga - 20 augusti 2015 19:00

En tanke dök upp i skallen min - som vanligt. Förr i tiden var det ju s k kärnfamiljer alla - nästan - tillhörde. Men numera är det nog mera sällan en kärnfamilj existerar ... eller har jag fel?

Med kärnfamilj menar jag: mamma, pappa, barn. Hela livet - utan att "byta ut" någon person i familjen - om ni förstår hur jag menar.

Numera är det ju väldigt ofta "mina och dina barn", styvpappa- och mamma, en del säger till och med plastpappa och plastmamma - vilket jag inte gillar alls ... varför kan man inte bara säga mamma och pappa - även om det inte är biologiskt rätt alla gånger ... eller om så önskas förnamnen bara.

Min familj som jag har befunnit mig i dom senaste "många" åren ... är en kärnfamilj. Vi är intakt så att säga.

Men hur tänker ni då ni hör ordet kärnfamilj ... och hur viktigt tycker ni att det är med en sån.

Det är inte alltid bäst att bibehålla kärnfamiljen - inte till vilket pris som helst ... det kan fungera hur bra som helst även om det kommer nya "medlemmar" in i familjen.

image109 Jag menar absolut inte att kritisera eller skuldbelägga någon med detta inlägget!

Men kul att höra era tankar runt det här ... om ni vill förstås.

Av Barbro Nyckelpiga - 20 augusti 2015 19:00

 

Jag sitter här och funderar lite ... på varför det finns ondska i världen. Är det någon som kan svara på denna min fundering? Människor kan verkligen vara onda - varför. Är människosjälen verkligen så hemsk - måste man ha den där - vad jag tycker - helt onödiga egenskapen? Tänk så många människor som verkligen lider här i världen, barn som far illa, vuxna som lider och mår dåligt. Då det till och med finns föräldrar som är onda mot sitt eget barn! Och dessa krig som härjar överallt på vårt jordklot - kan vi inte leva i fred med varandra den korta tid som vi faktiskt finns här? Jag kan inte se varför vi måste kriga mot varandra och förstöra och förgöra. Det finns maktgalna människor som tror att dom skall leva för evigt och som vill komma till makten med hjälp av våld, dom vill styra sitt eget folk med piskan ... fy farao säger jag - tänk att leva i ett sånt land! Att inte få tänka eller säga vad man vill ... jag skulle aldrig kunna hålla tyst! Det finns nog många typer av ondska. Gemen ondska, sjuk ondska ... men ingen ondska är bra. Varför kan vi inte leva i fred, gemenskap och kärlek här i världen? Varför kan vi inte dela ut lite flera leenden och vara snälla mot varandra, istället för att vara onda mot andra? Dom flesta här i världen är ju inte onda - men det är ingen tröst när det finns så många som faktiskt har den där onda egenskapen! Jag önskar världen vore en snäll plats - en fridfull plats som den en gång i tiden ändå var ... tills vi människor kom och började förstöra den.

Av Barbro Nyckelpiga - 20 augusti 2015 08:43

 

Undrar över …


Vem är DU som tittar in hos mig i min blogg? Brukar du besöka mig ofta, första gången, ibland …

Var det en ren slump som gjorde att du hamnade här hos mig, eller hittade du mig från någon annan blogg. Eller googlade du på något ord och kom på så sätt till min blogg?


Berätta – hur du kom hit?

Berätta – vem är du?


Berätta, berätta …

Av Barbro Nyckelpiga - 20 augusti 2015 06:45

TV-tittande - det hör ju till livet numera. Vad jag helst ser på tv - det är faktiskt idrott, friidrott, skidor, skidskytte, hockey, handboll, fotboll ibland - men allra helst är det faktiskt hockey. Både jag och min man - är riktiga hockeygalningar - så också våran son. Och vintertid är det i stort sett bara hockey man kollar på - ja förstås också nyheterna.

Sen så gillar jag deckare, filmer, dom här engelska deckarna "Midsomer" ni vet - Halv åtta hos mig, Robinson, Farmen, CSI, ja olika amerikanska kriminalserier, Fråga doktorn, Mästarnas Mästare, Sommar/Jul med Ernst, Bygglov, Sofias änglar ... nu får det räcka med uppräkningen. Det finns nog nåt mera som jag gillar - men men ...

Däremot är jag så less alla olika mat-baknings-grillnings tävlingar, Idol (dom är duktiga många där - men jag orkar inte följa en hel säsong), alla dessa såpor som går ut på att "supa-ligga-sig-igenom" ... usch.

Jag gillar också "Så mycket bättre, Stjärnorna på slottet", allsångsprogrammen, dokumentärer är alltid intressant att kolla på.

   


Vad gillar du bäst att kolla på? Har du nåt favvoprogram?



Av Barbro Nyckelpiga - 20 augusti 2015 05:53

Jag måste bara skriva ett litet inlägg till - det är ju SURSTRÖMMINGSPREMIÄR idag - mums filibabba säger jag - fy farao va gott och i morron måste vi nog äta en burk - maken och jag.

   

Jag älskar surströmming. Tunnbröd, färskpotatis, lök - både röd och gul, klickar med cream fraiche, surströmming och rom på och så få sätta tänderna i klämman. Gärna lite tomatskivor också på. Njutning ... ahhh


Vem tycker om surfisken i detta gänget då? Berätta ...

Av Barbro Nyckelpiga - 20 augusti 2015 05:40

 

Sitter här igen vid min blogg och funderar - vad skall jag skriva. Men det får väl bli ett s k gomorroninlägg. Har sovit som en kratta i natt - höll aldrig på att somna, det var varmt och jag visste inte hur jag skulle ligga helt enkelt. Vaknade efter bara en timme! Man blir tokig när sömnen tjorvar - det gör den alltför ofta för mig - har under lång tid haft dålig sömn p g a min värk.

Dagen idag bjuder på sol och jag hade +10 grader när jag klev upp. Men återigen så skall det bli en fin sommardag. Och därför tänker jag flexa ut till lunch - det har ju blivit det några gånger nu ... men det är så skönt att kunna flexa när jobbet så tillåter och att man har flextid att ta ut.

Skall börja städa när jag kommer hem, maken skulle måla broräcket - det är vitt och skall alltså bli ännu vitare. Tycker det är så viktigt att hålla efter och inte låta färger bara flagna och se otrevlig ut. Målarfärg är dyrt - en 3-liters burk över 500 kronor!

I morron har jag semester - så då fortsätter städningen och kanske loppisbesök på lördag - men det är inte säkert ... vi får se. Vill hinna mycket hemmavid också. Håller på att tömma två furuskänkar som skall ut från rummen där dom står nu. Den ena är faktiskt sonens - han hade den i sin första lägenhet och den har blivit kvar hos oss, men nu skulle dom visst ta bägge två och ha sina källarrum. Jag hade tänkt att måla skänkarna vita, men jag känner att - nej - jag orkar inte och det blir liksom för fullt också. Man tänker: det är bra att ha dom för förvaring av "prylar" - men jag har börjat tänka att det kanske är bättre att plocka bort alla prylarna istället, eller åtminstone rensa ut en del, för man har alldeles för mycket. Har i alla tider haft pippi på ljuslyktor - så några hundra har jag i olika varianter. Jag älskar att tända ljus! Ja - så detta blir mitt helgjobb - städa - plocka bort - rensa - möblera om - kanske byta nån gardin och tvätta fönster. Det kliar riktigt i mina fingrar att få börja höststäda, men jag får nog behärska mig, för inte kan jag väl börja med höststädningen när det är sommar eller hur!?

Slutar nu och hämtar mig en kopp kaffe till ... önskar alla som tittar in hos mig en riktigt fin dag - kram.

Presentation

Urverket

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Fallande nyckelpigor

Mitt glittrande namn

Kiss me


Ovido - Quiz & Flashcards