nyckelpigan-i-norr

Alla inlägg den 10 september 2015

Av Barbro Nyckelpiga - 10 september 2015 11:45

 

Nu så poppade en tanke upp i järnkontoret! Det är ofta det "poppar" upp där!

Få se nu ... jo så här tänkte jag:

När jag är ute på mina promenader, så brukar jag alltid titta mig runt omkring, verkligen titta och tänk så mycket vackert det finns i vår natur! Jag lyssnar - jag luktar ... man hör fågelkvitter, naturligtvis också billjud och andra ljud, men eftersom jag älskar att gå ut tidigt på morronen när jag är ledig ... så är det nästan bara jag och fåglarna som är vaken! Älskar dessa kvittrande flygfän. Sen måste man lukta också. Man känner om det är vinter, eller vår och sommar. Naturen inte bara syns, den både hörs och har sina dofter - sin lukt.

Och många gånger har mina tankar varit ... när jag gått där på samma väg månad efter månad ... tänk nu är det vinter eller nu är det sommar och som det har förändrats i växtligheten under denna tiden. Från att ha varit brunt gräs till att bli det allra grönaste gröna gräs, blommor som kommit fram och sprider sin doft och sin färgprakt. Från att ha varit alldeles kala grenar på träden - till att bli alldeles fantastiskt prunkande vackra träd.

Ja nog gäller det att verkligen ta sig tid och se, verkligen SE! naturen är fantastisk och tänk ... den är alldeles gratis också - bara att suga i sig av allt - av prakten - av det vackra.

Så glöm inte att andas - glöm inte att leva - glöm inte att ta till dig allt detta vackra som finns runt omkring oss alla och som är alldeles gratis och finns till för just Dig!

Av Barbro Nyckelpiga - 10 september 2015 08:00

 

Bara en liten undran så här från mig:


VAD GLÄDJS DU ÅT IDAG?


Själv känner jag glädje över att jag skall ha lite långhelg och så förstås över det underbara vädret som jag tjatat om flera gånger i mina inlägg.

Det är ju inte alltid det behöver vara någon STOR sak som man glädjs över – utan en liten – men aldrig så obetydlig eller oviktig sak, kan göra så man bara blir jublande glad!!!


Men berätta nu: vad blir du glad av idag???

Av Barbro Nyckelpiga - 10 september 2015 05:27

Jag läste i Skrivmosters blogg, om det här med tacksamhet över något i livet. Att känna tacksamhet över en helt vanlig grå dag helt enkelt. Att vara tacksam över alla dagar man får här i livet, att vara tacksam över det "lilla" man har. Det kanske inte är så litet, bara man tänker efter. Har man hus och hem, tak över huvudet, ett jobb, en familj, vänner, mat på bordet, kläder på kroppen, är frisk ... ja då har man nog allt det viktiga här i livet och det borde man verkligen vara tacksam för.

En del eftersträvar guld och gröna skogar. Dom vill ha ALLT - med det menar jag prylar, bilar, båtar, flotta villor, smycken, väskor och kläder ... men detta är ju egentligen inte det viktigaste här i livet. Det gör att man är glad för en stund, men den där riktiga lyckan får man när man har folk omkring sig som älskar en, att man får vara frisk.

Det är en gåva att vakna till en ny dag, att kunna stiga upp själv utan hjälp, även om kroppen är lite rostig (som min då hihi), det är en gåva att ha någon vid sin sida som man älskar och som älskar en tillbaka. Någon som delar vardagen. Det är en gåva att ha barn och barnbarn. Jag är så tacksam för allt detta.

Jag brukar säga att jag inte har några stora fodringar här i livet, jag eftersträvar inte att ha det allra senast eller det dyraste i min garderob. Behöver inga jättedyra saker i mitt hem. Jag kan vara glad över en sak som bara kostar en liten peng, men som tilltalar just mig.

Jag är så tacksam bara att få sitta ute på altanen, från mars månad ... till sena hösten. Det är underbart att sitta där med en kaffekopp, höra både fågelkvitter och takdropp, få se hur snön försvinner för varje gång jag tittar. Jag är så tacksam över att få göra saker tillsammans med min man. Att jobba sida vid sida i våran egen lilla trädgård eller inomhus. Det ger mig tillfredsställelse här i livet.

Vi människor har så mycket att känna tacksamhet för ... vi är t ex födda i ett land som inte har haft krig på länge, vi har sjukvård, barnomsorg och åldringsvård (även om det finns mycket där att säga - resurser som är för små, men det tar vi i ett annat inlägg!). Vi har skyddsnät av olika slag i samhället. Vi har demokrati, får säga vad vi vill och inte behöva vara rädd för represalier från "makten".

 

När man börjar tänka efter så finns det faktiskt en hel del att vara TACKSAM för.

Presentation

Urverket

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Fallande nyckelpigor

Mitt glittrande namn

Kiss me


Ovido - Quiz & Flashcards