nyckelpigan-i-norr

Direktlänk till inlägg 3 februari 2016

Att bli författare

Av Barbro Nyckelpiga - 3 februari 2016 06:47

Att bli författare – hur lätt är det??

 

Jag undrar hur dom gör – dom här författarna. När dom kommer på en ”bra historia/berättelse till en bok. Allt skall ju ha ett sammanhang, en berättelse, en utförlig tanke och saga – som dels berör och dels fängslar och intresserar läsaren. Helst skall det ju också bli en ”bestseller”. Men hur gör man för att komma på ”sagan”? Ingen aning faktiskt – det måste ju vara en begåvning, en talang, dom måste ha en stor portion fantasi och kunna uttrycka sig. Kunna använda sig av bokstäver och ord, meningar och stycken – som gör att allt detta blir till ett sammanhang – en berättelse som blir till en bok. Hela berättelsen slutar i bokform.

Det räcker ju inte bara att skriva en sida – utan det skall ju vara flera hundra sidor också. Jag undrar hur man fyller så många sidor med en text som har ett innehåll och blir till ett slut – ett crescendo – att dom lyckas komma i mål med sin story! Att kunna knyta ihop säcken, det kan inte vara lätt ... Men dom lyckas - gång på gång! Fantastiskt och bra böcker tar aldrig slut - det finns hur många bra böcker som helst! Tack och lov säger jag!

Själv gillar jag ju att skriva – har alltid gjort det … men det är skillnad på att skriva och skriva tror jag.

Vilken energi man måste ha för att få ihop material till en bok. Det är ju en massa research också om boken skall bli riktigt trovärdig och bra!

Undrar just hur många sidor jag skulle få ihop i ”min bok” … säkert inte många. Måste säga att jag beundrar alla dessa författare som kan berätta med sina bokstäver, ord, meningar och stycken! Som gör att jag som läsare får förflyttas till en annan tid, en annan miljö, ta del av en annan händelse och möta nya omgivningar och människor! Som gör att jag har en stunds avkoppling, en njutbar vistelse i böckernas underbara värld! Som gör att jag kan drömma mig bort, att jag får bli berörd, känna spänning, känna förundran, bli både glad och även ledsen, känna av en annan människa som berättar sin historia i boken.

Jag bara gillar att läsa och jag är tacksam och glad för att författare finns, för tänk om dom inte gjorde det – så oerhört trist det vore om inte böcker fanns. Tänk vilken glädje dom för med sig … och tänk så många braiga författare det faktiskt finns, det finns ju även dom motsatta … men tycke och smak är ju som bekant – precis som baken … delad! Så böcker som jag inte gillar, det gillar andra och vice versa, tur är väl det!

Tänk så futtigt det vore utan böcker och jag kan bara beklaga dom som inte läser någonting, för tänk så mycket dom går miste om! Tänk så många böcker och sidor med intressant innehåll dom missar! Men dessa människor har väl andra intressen kanske – det får man sannerligen hoppas! Själv slukar jag böcker och längtar alltid till nästa bok som jag skall läsa!!!

 

 
 
Carina

Carina

7 februari 2016 09:55

Jag brukar fundera på om att skriva en bok, ibland tänker jag på att man kanske skulle börja med att skriva en novell till någon veckotidning....men stannar alltid vid tanken, för även om historien finns i en så måste den komma ner i skrift :)

http://ennasbarn.bloggplatsen.se

 
TantGlad

TantGlad

7 februari 2016 18:53

Måste faktiskt erkänna, att jag är jättedålig på att läsa böcker. Det blir mest på sommaren som jag läser något. Då är jag ledig, så det finns mer tid då för att läsa.

Visst är författare kreativa och fantastiska som får till en hel bok.

Ha en fin kväll och en riktigt skön ny vecka.
Kramkram från mig

http://tantglad.bloggo.nu

 
Skrivmoster

Skrivmoster

8 februari 2016 08:18

Jag har alltid drömt om att skriva en bok och nu har jag skrivit två. Den första var ju ett trevande försök och den andra var en berättelse jag ville förmedla. Båda finns att köpa på nätet fast jag inte varit så bra på att göra reklam för dem. Ibland gör jag ett ryck men det är ju väldigt enkla böcker så de hamnar inte på nån topplista. Men det är bl.a en livsberättelse om min mormor, mor och då även om mig och min barndom indirekt.

Kram och kul att du börjat om att skriva!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

 
Veronika

Veronika

11 februari 2016 05:58

Att överhuvudtaget skriva någonting är en start. Begränsningarna gör vi själva, omedvetet när vi börjar tänka för stort och krånglar till det så vi snavar innan vi ens börjat "ler"

Tro på det man själv skriver är A och O.
Tror man inte på sig själv hur ska man få andra att tro på det som skrivs.

Tillit till sig själv. Även om det stundtals är svårt och man helst vill slita av sig håret eller kasta dator eller skrivblock åt skogen.

Kravlöst. Skriv av bara farten och rätta senare. Rättar man under arbetets gång så fastnar man.

Det är kanske något som författarna har varmt om hjärtat kan jag tänka mig.

http://ordochingavisor.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Nyckelpiga - 9 mars 2016 11:45


Att förlora sin kraft är som att genomgå alla de "7 Dvärgarna"Först blir man TRÖTTER - Man orkar ingenting.Sen blir man BLYGER - Orkar inte träffa människorSen blir man BUTTER - Ledsen,dämpad och argSen blir man TOKER - Står inte ut med någontingSen ...

Av Barbro Nyckelpiga - 9 mars 2016 09:17

Nämen oj, nu har det återigen gått ett tag sen sist jag skrev. Förstår inte vad jag håller på med! tiden ni vet och även lusten ibland, saknas. Ja ja - det är bara att försöka bättra mig och det har jag sagt många gånger under min bloggtid. Vintern...

Av Barbro Nyckelpiga - 22 februari 2016 11:30


  Man kan fråga sig hur anonyma vi bloggare är!En del väljer ju att vara, eller försöka vara,helt anonyma. Väldigt försiktiga i det som skrivs,så ingen kan härröra vem det är och varifrån det är skrivet.Medans andra lämnar ut hela sig och sitt liv...

Av Barbro Nyckelpiga - 22 februari 2016 11:30


  Många är in och läser, men få skriver en kommentar … Jag undrar VARFÖR? Det kostar väl inget att skriva och kanske tycka till här! Det är ju roligt för bloggägaren om någon skriver nåt … det blir mera som en dialog då...

Av Barbro Nyckelpiga - 22 februari 2016 11:30


  Om NI tycker jag är lite frånvarande, trött och konstig så ska jag berätta ensak för er så att ni lättare kan förstå mig.En konstig gammal kärring har flyttat in hos mej, vet inte vem hon är eller varhon kommer ifrån. Jag har säkert inte bjudit ...

Presentation

Urverket

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Fallande nyckelpigor

Mitt glittrande namn

Kiss me


Skapa flashcards