nyckelpigan-i-norr

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2015

Lite-om-mig

Av Barbro Nyckelpiga - 17 augusti 2015 10:26

Man har ju hängt med ett tag, men livet är kärt och betydelsefullt för mig, oavsett om man blivit äldre. Man uppskattar varje dag och tänker faktiskt lite mera på livets gång än när man var ung. Inlägget har ju rubriken: lite-om-mig, så vart skall man börja då ... Ja kanske vid födseln. Föddes i en by utanför Kalix, som heter Båtskärsnäs, av två unga föräldrar - som första barnet - barnaskaran skulle snart bli totalt sex stycken - jag som äldst och den yngsta bara nio år yngre. Tre av varje "sort". Det var mycket tråkigheter i min barndom - pappa drack, misshandlade mamma, till slut hände en tragisk sak mig - incest - bara sex år var jag och detta har blivit ett stort ärr i mitt inre - mitt hjärta och själ. Men som tur var så hade jag mina älskade morföräldrar som tog hand om mig. Pappa fick fyra års fängelse och fick inte ha några flickor hemma. Min 1,5 yngre syster hamnade hos våra farföräldrar och mina två yngsta syskon i samma familj utanför Älvsbyn. Tyvärr så fick dom två äldsta bröderna växa upp hos min mamma och pappa, det var synd om dom. Mitt liv blev ändå bra - tack vare mormor och morfar - som jag älskade så mycket. Men dom dog när jag ännu var ung. Mormor -73 och morfar -75. Morfar flyttade med mig till Piteå -74, för min moster fanns här i Munksund också. Mormor dog dagen före nyårsafton -73. Kan bara säga att jag hade velat ha dom kvar i livet mycket mycket längre, så jag hade fått hjälpa dom ännu mera - som tack för allt dom gjort för mig. Men livet bestäms ju inte av den lilla människan - så är det. Jag träffade min man redan -74 på en SCA-fest - han jobbade på sågen och jag på pappersbruket. Och vi är fortfarande som ler och långhalm - fniss. Jag kan inte tänka mig ett liv utan honom! Han är min andra hälft. Det är bara så. Och -81 föddes våran son Patrik som är solen i vårat liv och 2011 föddes hans lilla Nova - och som alla som har barnbarn förstår - så är ju hon också en guldklimp. Och nu snart - vilken dag som helst - blir det ett till litet liv som vi får älska av hela vårt hjärta. För det gör man ju - så fort man ser detta lilla livet - så faller man av kärlek.

Jag har ett jättebra arbete, har jobbat på samma företag sen -73 och har trivts vareviga dag - det är sant! Jättefina arbetskamrater - men nu sista 10 åren så har "dom börjats att byta ut" till yngre förmågor - folk blir ju äldre och går i pension! Nu längtar jag också efter ledig tid - tillsammans med maken som gick tidigare i pension för ett par år sen. När man kommer i den här åldern, så är det så mycket annat man också uppskattar i livet - inte bara jobb, utan jag längtar efter att få vara min egen arbetsgivare, inga måsten, inga tider att passa - utan bara att ta dagen som den kommer, göra det man vill - när man vill och om man vill! Men än är det några år kvar.


Jag återkommer med "mera-om-mig".

   Nu skall jag äta - för jag har lunch.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Nyckelpiga - 9 mars 2016 11:45


Att förlora sin kraft är som att genomgå alla de "7 Dvärgarna"Först blir man TRÖTTER - Man orkar ingenting.Sen blir man BLYGER - Orkar inte träffa människorSen blir man BUTTER - Ledsen,dämpad och argSen blir man TOKER - Står inte ut med någontingSen ...

Av Barbro Nyckelpiga - 9 mars 2016 09:17

Nämen oj, nu har det återigen gått ett tag sen sist jag skrev. Förstår inte vad jag håller på med! tiden ni vet och även lusten ibland, saknas. Ja ja - det är bara att försöka bättra mig och det har jag sagt många gånger under min bloggtid. Vintern...

Av Barbro Nyckelpiga - 22 februari 2016 11:30


  Man kan fråga sig hur anonyma vi bloggare är!En del väljer ju att vara, eller försöka vara,helt anonyma. Väldigt försiktiga i det som skrivs,så ingen kan härröra vem det är och varifrån det är skrivet.Medans andra lämnar ut hela sig och sitt liv...

Av Barbro Nyckelpiga - 22 februari 2016 11:30


  Många är in och läser, men få skriver en kommentar … Jag undrar VARFÖR? Det kostar väl inget att skriva och kanske tycka till här! Det är ju roligt för bloggägaren om någon skriver nåt … det blir mera som en dialog då...

Av Barbro Nyckelpiga - 22 februari 2016 11:30


  Om NI tycker jag är lite frånvarande, trött och konstig så ska jag berätta ensak för er så att ni lättare kan förstå mig.En konstig gammal kärring har flyttat in hos mej, vet inte vem hon är eller varhon kommer ifrån. Jag har säkert inte bjudit ...

Presentation

Urverket

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Fallande nyckelpigor

Mitt glittrande namn

Kiss me


Ovido - Quiz & Flashcards